lørdag 1. august 2009

Mer fra Dalarna...

Tirsdag morgen dro min yngste datter, min mann og jeg + Ebba på en liten tur til Dalarna. Første stopp var Falun hvor vi besøkte Falu Gruva. I tilknytning til området der lå det en fantastisk interiør forretning som jeg allerede har nevt i tidligere innlegg, nemmelig: Norrgården. ...og som vi ser nå kan man få den berømte dalahesten i mange varianter.....

Denne sofaen kunne jeg godt tenkt meg...jeg liker miksen av det sarte med det røffere...

Vi besøkte Sundborn og Carl og Karin Larssons hjem. Sundborn ligger ca. 15 km utenfor Falun og stedet drives av slektningene etter Carl og Karin. Vi hadde omvisning av Robert som var deres datter, Brittas, barn barnsbarn. En flott omvisning hvor vi fikk se et spennede interiør som var før deres (Carl og Karin) og som siden har påvirket og fortsatt påvirker interiør i dag!

En herlig blåfarge! I familien Larssons hjem ble navnedager høytidlig feiret og man kan flere steder se spor etter det, som har på døren i anledning av Suzanne sin navnedag i 1906.

På onsdag gikk turen videre til Mora og Zorngården. Her bodde kuntneren Anders Zorn og hans kone Emma, de var venner av Larssons og levde på samme tid. Det var interesant og sammenligne hjemmene. Både Zorn og Larsson var opptatt av å bevare lokale håndverktradisjon. Dette tok de opp i hjemmene sine og utviklet de. Zorns hjem fremstår som mer fornemt og elegant, mens Larssons hjem er enklere, men lysere og lettere.

Ingen kommentarer: