mandag 20. juli 2009

Feng Shui

Feng Shui er læren om hvordan vi påvirker omgivelsene våre og hvordan omgivelsene påvirker oss. En av prinsippene i læren er at rot kan påvirke oss negativt i forhold til blant annet relasjoner med andre og hindre kreative prosesser. Lenge før jeg hadde hørte om Feng Shui, har jeg alltid utnyttet sommerens dager med dårlig vær til hovedrengjøring ( da ribbes rommet for alt av inventar og tekstiler, tak og vegger vaskes, vinduer pusses, golvet skrubbes og tilslutt plasseres alt rent inventar ryddig på plass) og rydding. Dermed utnytter jeg det dårlige været til å få gjort noe som kan bidra til at jeg kan nyte godværs dagene med god sammvittighet. Sett på radioen eller en lydbok, så glemmer man at jobben er litt kjedelig.
Ryddig og pent i skapene blir det, og etter at en hel del er kastet blir det også bedre plass. I følge Feng Shui skal vi ikke samle på oss alt for mye gammelt som ikke brukes...

...ikke alle skap får like god plass, det er ikke alltid like lett å kaste... litt av min gamle mormors gjentatte utsagn; "De kæn bli nøttitt" sitter fast i meg...dessuten er det stadig noe jeg trenger i mine kreative prosjekt...så mye kan faktisk bli nyttig! Og nå når huset er ryddet og vasket fra loft til kjeller (hele fire etasjer det) så får jeg tid og energi til å være kreativ - vi påvirker omgivelsene og omgivelsene påvirker oss...

Ingen kommentarer: